Bleiben Sie auf dem Laufenden über die neuesten Entwicklungen und Fälle?

Abonnieren Sie unseren Newsletter und verpassen Sie nichts!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Pflichtfeld *

* Mit dem Abonnement unseres Newsletters erklären Sie sich damit einverstanden, von Weborama Niederlande per E-Mail Marketing-Mitteilungen zu erhalten. Sie können sich natürlich jederzeit über den Abmeldelink am Ende jedes Newsletters oder durch Kontaktaufnahme mit uns abmelden.

Subscribe!

Mobiele campagnes converteren niet?

Posted on April 01, 2014

Het komt regelmatig voor dat je een aanbieding ziet staan in een mobiele advertentie waarbij je na een klik op het home screen van een app of op een algemene landingspagina uitkomt. De aanbieding waar je eigenlijk op hoopte is foetsie en je mag opnieuw gaan zoeken naar de aanbieding waar je in eerste instantie voor op de advertentie klikte. De kans dat de consument dan afhaakt is groot.

Mijn stelling is: Is het niet makkelijker als je vanuit de advertentie rechtstreeks naar de juiste pagina gaat om de aanbieding te bestellen?

De mobiele banners die aanbiedingen communiceren zijn steeds vaker fraai geanimeerd en helder van boodschap, maar het pad naar de conversie is nog (te) lang. Vaak gaat het conversiepad via een landingspagina naar de Appstore om daar de mobiele app te openen/downloaden om uiteindelijk zelf op zoek te gaan naar de bewuste aanbieding. Dat zou toch eenvoudiger moeten kunnen?

Maak het de consument gemakkelijk en op je mobiele app

Deeplinking binnen een mobiele app zou de oplossing zijn, echter ontbreekt dit nog in bijna alle grote retailer apps. Waarom is dit? Het zou de consument namelijk veel extra handelingen schelen door apps bij voorbaat te voorzien van een zogenaamde ‘open url scheme’.

De gebruikelijke grote namen (Spotify, Youtube, Facebook) maken al geruime tijd gebruik van ‘open url schemes’. Door hun apps open te stellen, maken zij het hun gebruikers een stuk eenvoudiger door met één klik rechtstreeks vanuit een artikel (of banner) te deeplinken naar een liedje, video of facebook pagina. Hoe relevant zou het zijn als apps van bekende adverterende retailers dit ook zouden hebben! Om deze relevantie te illustreren geef ik hieronder een paar fictieve voorbeelden om de geest te prikkelen:

Pathe bioscoop mobiele app

Je ziet een video banner met de trailer van een film en gaat met één klik rechtstreeks naar de juiste Pathé app pagina om voor vanavond kaarten te bestellen bij een Pathé bioscoop jou in de buurt.

Iphone mobiele app adverteren mobile rich media

Appie

Je ziet in de namiddag een mobiele advertentie met een heerlijk gerecht dat bestaat uit de Bonus artikelen van deze week. Na klik kom je direct in de Appie app en staan de ingrediënten direct in je boodschappenlijst voor vanavond. Met een extra druk op de knop kun je jouw boodschappenlijst alvast klaar laten zetten door een Albert Heijn in de buurt en je pikt deze op na werktijd.

Iphone mobiele app adverteren mobile rich media

McDonalds

Je kijkt tijdens het winkelen een keer in je favoriete nieuws app en ziet in een banner dat op 150 meter een McDonalds aanwezig is waar een leuke aanbieding geldt. Je klikt en komt terecht op de bestelpagina van de McDonalds app De mobiele app weet al bij welk filiaal je in de buurt bent dus je hoeft alleen maar je favoriete Euroknaller in de wachtrij te zetten en kiest het moment dat je hem komt ophalen.

Iphone mobiele app adverteren mobile rich media

Ik ben mij bewust dat bovenstaande scenario’s niet opgaan voor iedere retailer maar voor diegenen die zich door deze mogelijkheden wél voelen aangesproken: pak deze kans en maak je mobiele app open met ‘open url schemes’.